משלוח אווירי

המשלוח שלכם הגיע ויש תשלומים שלא צפיתם? כל מה שצריך לדעת על עמלות שחרור מהמכס

כחלק מתהליך השחרור של חבילה מהמכס חלה חובה על תשלום עמלות ומיסים בהתאם לצו תעריף המכס. עמילת המכס מתייחסת לגביית המיסים הכוללת של רשויות המס עבור כל חבילה מיובאת, כולל תשלומי מע"מ ומיסי קנייה נוספים על פי חוק.

מלבד תעריפי המיסוי שנקבעים על פי סיווג המוצר ועלותו (תעריפים אלו מאוגדים תחת טבלת מיסי הייבוא של רשות המיסים), במקרים מסוימים עלולים להתווסף למשוואה תשלומי עמילות מכס גם בגין עלויות אחסון במסוף המטענים, שירותי ההובלה, אישורים מיוחדים וכן הלאה.

מאחר ותהליך המיסוי ושחרור החבילות מהמכס לא מתנהל תמיד בצורה שקופה, פעמים רבות עלול למצוא את עצמו הציבור מתוסכל או מופתע מחיובים נוספים.
למעשה, עשויים שני צרכנים שונים שהזמינו את אותו המוצר (מאותו הספק) לקבל חיוב שונה מחברת הבלדרות (או דואר ישראל) בגין התשלומים הנלווים לשחרור החבילה מהמכס. דמי טיפול, שילוח והפצה, התעסקות עם אישורים מיוחדים ועמלת דמי הקצאת אשראי הם רק חלק מהסעיפים הנלווים שיכולים לנפח את התשלום על החבילה שלכם בצורה משמעותית.

תשלומים נוספים שלא צפיתם על שחרור החבילה מהמכס אינם דבר נדיר. על מנת להבין מאין הם נובעים עלינו לעמוד תחילה על סעיפי שחרור החבילה מהמכס, ולהבין מה בעצם כוללים דמי השחרור ודמי השירות של חברות הבלדרות.

תשלומי עמילת מכס נוספים עבור שחרור פריט

למרות ההתפתחות המואצת של שוק הסחר האלקטרוני בעשור האחרון, נראה שרשויות המס, פקידי המכס, ובעיקר חברות הבלדרות עדיין לא התרגלו למציאות החדשה. בעוד תקנות המיסוי ותשלומי עמילות המכס על פריטי ייבוא מסחרי מעוגנות בחוק כבר שנים, נדמה שבשוק הפרטי הדברים עדיין אינם מתנהלים כשורה.

ובכל זאת, הגידול הדרמטי במספר המשלוחים שמגיעים מרחבי העולם (היקף רכישות מאתרים זרים מסתכם בכ-1.35 מיליארד שקל בשנה) מחייב התייחסות מעמיקה לעניין ושקיפות מצד הגורמים המוסמכים במדינה בכל הנוגע לשחרור החבילה מהמכס וחיוב על תשלומים נלווים.

בהתאם לפקודות המיסוי, כל חבילה בייבוא פרטי שעולה יותר מ-75$ חייבת בתשלום מע"מ, ולעיתים גם במיסי קנייה נוספים (כתלות בשווי החבילה וסיווגה). עלויות המיסוי ותשלומי המע"מ מעוגנים בחוק, והם שקופים לציבור הרחב במסגרת צו התעריפים.

במקביל לתשלומי הבסיס הללו, עבור כל חבילה שעוברת במכס עשויים להיגבות תשלומים נוספים, לעיתים בלי ידיעת הצרכנים. תשלומי מכס לא צפויים נובעים משתי סיבות עיקריות: חוסר מודעות של הציבור הרחב לתקנות המיסוי ותשלומי עמילות המכס (וגם חוסר שקיפות מצד הרשויות), יחד עם העובדה שהצרכן אינו בוחר את חברת השילוח שתעמוד בינו לבין המוצר ברוב המקרים. ברגע שביצענו הזמנה דרך האינטרנט, התהליך יוצא משליטתנו ואנו עלולים לספוג קנסות שנובעים מחוסר אכפתיות או מקצועיות של חברות הבלדרות.

GCX גלובל קורייר אקספרס – חברת בלדרות

לאן התשלומים הנלווים הללו הולכים?

  • טעות זיהוי במכס וסיווג לא נכון של החבילה. לדוגמא, חבילה בייבוא אישי שכוללת חמישה זוגות של נעלי ספורט, התפרשה על ידי פקידי המכס כחבילה לצרכים מסחריים, עליה יחולו עלויות מכס גבוהות יותר. פעמים רבות, הצרכן שמשלם כסף מיותר מכיסו אפילו לא מודע לתהליך שהתרחש מאחורי הקלעים.
  • אגרות מחשב ואגרות ביטחון שנגבות על ידי המכס.
  • עלויות אחסון במסוף מטענים (ממן / סוויספורט למשל) – אגרת דמי הרשאה ואחסון שנבות על ידי רשות שדות התעופה על הקליטה והטיפול בחבילות.
  • אישורים מיוחדים – אגרות מיוחדות שנגבות על ידי משרדי הממשלה השונים. האגרות לא נגבות תמיד והן תלויות בסיווג החבילה. למשל, עבור שילוח של מוצרים מן החי, או ייבוא אישי של תרופות אתם עשויים למצוא את עצמכם משלמים עמלות גבוהות מאוד.
  • דמי עמילות מכס – תשלום עבור שחרור קולקטיבי לכמה חבילות במקביל, או תשלום עבור מאמץ מיוחד שנעשה על ידי חברות הבלדרות.

מה ניתן לעשות כדי לצמצם עלויות מיותרות?

במקרים רבים נותר הצרכן חסר אונים אל מול חוסר הצדק בתשלומי המכס הנוספים. מדובר במערכת בירוקרטית סבוכה שדורשת תיקונים ושקיפות מלאה בתהליך שחרור החבילה.
במבט לעתיד, נראה שמהממשלה וחברות הבלדרות צפויות להכריז על מספר מגמות שיטיבו עם הצרכן כמו הרחבת הפטור ממכס על חבילות יקרות יותר.

עד שיוסדרו תקנות חדשות בעניין זה, מומלץ לקרוא את השורות הבאות כדי לצמצם כמה שאפשר את עלויות המכס הבלתי צפויות:

  • בכל הנוגע לחבילות רגילות שאינן דחופות, העדיפו תמיד שירותי שילוח סטנדרטיים. אל תתפתו לבחור בשירותי אקספרס כאלו ואחרים שעשויים להקפיץ את מחיר החבילה באופן משמעותי.
  • אם בכל זאת בחרתם בשילוח מהיר, מומלץ להיות במעקב על החבילה וליצור קשר עם חברת הבלדרות לפני קבלתה במכס. ברכישת חבילות כבדות (מעל 5 ק"ג) או יקרות (מעל 100$) עליכם להזדהות מול רשויות המכס לפני שחרור החבילה. במידה ולא תעדכנו את פרטי הזיהוי שלכם מראש מול חברות הבלדרות, אתם עלולים לספוג דמי אחסון נוספים על כל עיכוב של החבילה.
  • שימו לב לתקנות המיסוי והמע"מ ונסו "לשחק" עם מדרגות המיסוי כשאתם בוחרים מוצרים און ליין. כך למשל, עדיף לקנות נעליים שעלותן 70$ ועלות המשלוח הינה 5$ (מוצר שעלותו נמוכה מ-70$ פטור מתשלומי מכס), מאשר להשקיע בנעליים שעולות טיפה יותר וכבר תצטרכו לשלם עליהן מע"מ.

    במקביל, בדקו תמיד את הקבלה על התשלום שלכם כבר במועד הרכישה ושימו לב לפרטים הקטנים – עלויות שילוח נוספות, דמי עמילות שלא הייתם מודעים אליהם. אם העלויות המפורטות לא הגיוניות, זכותכם להתווכח על כך עם היבואן ממנו רכשתם את המוצר.
  •  בחרו באתרי קניות שמציעים תעריפי שילוח קבועים עבור מוצרים מסוימים (ללא תלות בעלות המוצר). במקביל, בדקו בעזרת מחשבונים חינמיים שמוצעים ברחבי האינטרנט כמה תעלה עלות השילוח לפי אזורים – אולי עדיף לכם לשלוח את החבילה ליעד אחר ולאסוף אותה באופן עצמאי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *